Coaching i et kognitivt perspektiv kan bl.a. hjælpe med
at forbedre den mentale livskvalitet
at forbedre det subjektive velbefindende
at forbedre de personlige relationer
at få arbejdsmæssig succes
Sundhedstanken
- et liv i balance
Kognitiv tilgang
I den kognitive tilgang tages udgangspunkt i
at det kræver personlig kompetence at klare sig godt
at følelser - krop - tanker og adfærd er nært forbundet med hinanden og med omverdenen
at negative tanker (ofte om selvet, andre eller fremtiden) hindrer hensigtsmæssig adfærd samt skaber og vedligeholder negative følelser. Negative tanker og følelser skabes og vedligeholdes af en selv - det er her, man må sætte ind
at negative tanker kan fungere på et sublimt niveau og underminere et godt resultat
at første trin i enhver forandring er erkendelse
at man ikke kan springe fra problem til løsning, men må give sine tanker, følelser, afærd og sig selv et kritisk eftersyn med fokus på, hvordan man gerne vil have, at det skal være og så holde fokus på det i fremtiden
at mennesker pr. definition er tilbøjelige til at gøre det, de plejer - de har ofte modvilje mod forandring
at mange reaktionsmønstre er modstandsdygtige overfor forandring, da de bygger på strategier, som er indlært under andre forhold og med anden betydning
at et godt liv med gode resultater kræver, at man kan gå efter det, man har brug for og man kan undgå at blive afledt af andres regler for, hvad der er rigtigt og forkert samt, at man kan undgå at blive afledt af misforståede behov og mistolkninger
at menneskets værste fjende er tvivlen og angsten for nederlag, angsten for at mislykkedes og angsten for at blive afvist og tilsidesat
at der findes fire funktionsniveauer; det dysfunktionelle, det funktionelle, det excellente og det exceptionelle. En funktion på det dysfunktionelle niveau er ofte usynlig for en selv
at det, der hæmmer ofte er dysfunktionel adfærd og negative tanker, manglende færdigheder eller følelsesmæssige problemer
Når coaching sker i et kognitivt perspektiv
er målgruppen sunde og raske mennesker, der er kørt fast i egne reaktionsmønstre samt menensker, der ønsker at forbedre deres funktionsniveau på specifikke områder
er der fokus på
at opbygge og udvikle personens tanker, følelser og adfærd i en konstruktiv retning
at skabe forandring i måden der tænkes, føles og reageres på
at identificere de negative tanker, som kan hindre en person i at nå sine mål
at udfordre de negative tanker, så det bliver synligt for personen, hvorledes de virker hindrende for et godt resultat
at udvikle alternative konstruktive tanker, der støtter personen i at nå sine mål
at opbygge selvværd
at opbygge færdigheder og selvtillid
de gode grunde til at foretage forandringer
faglig og personlig udvikling
er formålet
at skabe personlige værdier
at øge personens motivation for at gøre den nødvendige indsats
at øge den mentale styrke og vilje
at forbedre ydeevne, færdigheder og copingstrategier
at fokuspersonen kan yde sit bedste
Coachen
Hjælper med at analysere den faktiske situation
Hjælper med at identificere og forstå klientens tankeprocesser
Hjælper med at definere de hindringer, der gør det svært at nå målene
Hjælper med at fokusere på positive og attraktive mål og yde det, der skal til for at nå målene
Lærer andre at handle hensigtsmæssigt i forhold til deres mål
Er både konfronterende, insisterende og argumenterende
sundhedstanken.dk © 2015