Psykisk og fysisk velvære

 sundhedstanken.dk © 2015

Opbyg dine ressourcer og skab mere balance i dit liv

Lad de gode råd blive til gode vaner.

Sundhedstanken

- et liv i balance

Gode råd til at skabe fysisk og psykisk velvære

- veje til at opbygge ressourcer og skabe balance

  • Kontakt en ven.
  • Prioriter de gode samtaler.
  • Gør noget godt for andre - smil og sig hej.


  • Søg de mennesker, du griner med – grin hver dag.
  • Prioriter og opsøg de daglige glæder – giv dig selv en god oplevelse hver dag.
  • Tillad dig det underholdende frem for det krævende.
  • Søg fysisk velvære, kropskontakt, intimitet og welness.
  • Syng
  • Husk at dyrke dine fritidsinteresser.
  • Se en sjov film.
  • Spis sundt.
  • Dyrk motion.
  • Se mindre TV.
  • Find tid til at slappe af.
  • Hold 100 % ferie.
  • Hold en fridag, hvor du gør noget andet, slukker mobilen, undlader at tjekke mails, ”trækker stikket ud” og samler energi.
  • Prioriter din søvn.
  • Gør noget anderledes, tænk eller handl anderledes og du vil få noget nyt.
  • Drop bekymringerne.
  • Lev i nuet – husk nærværet.
  • Tænk på en god oplevelse – hvad tænkte du, hvordan følte du og hvordan mærkede du det i kroppen – genskab fornemmelsen.
  • Bliv opmærksom på det, der giver dig glæde og energi - hold fokus på det positive.
  • Vær proaktiv og hav fokus på det, du kan gøre. Kend dine ønsker, planlæg så du når dine mål og handl!
  • Prioriter mulighederne for at udvikle dig, din viden, færdigheder og vaner.

Benyt denne lille øvelse i hverdagen, når du oplever et pres eller blot vil give dig selv et lille pusterum

  • stands op
  • iagttag/mærk din krop, tanker og følelser uden at dømme eller vurdere
  • accepter
  • reager eller undlad at reagere/lad ligge

Læs mere om